Około 20 osób zgromadziło się dziś w sali audiowizualnej Biblioteki Elbląskiej, aby wysłuchać wykładu prof. dr hab. Krzysztofa Luksa pt. "Port Elbląg w polityce państwa 1945-2011". Po prelekcji profesora, publiczność miała możliwość zadać szereg pytań, wśród których dominowały te związane z planowanym przekopem Mierzei Wiślanej.
Na wstępie zgromadzonych przywitała przedstawicielka "Societas Scientarium Elbingensis", towarzystwa naukowego, które wykład zorganizowało.
Profesor swój wykład rozpoczął od wyjaśnienia zgromadzonym czym jest port i jego infrastruktura. Jak zaznaczył, często spotyka się ze stwierdzeniem sugerującym w Elblągu istnienie "najdroższego parkingu w mieście, a nie portu". Przyznał, że obecnie wielu mieszkańców miasta ma szczątkową wiedzę nt. działalności portu, na co wpływ miał kilkuletni zastój w przeładunkach, ale też brak odpowiedniej informacji w lokalnych mediach. Jednocześnie zapewnił zgromadzonych, że nie ma wątpliwości iż wraz ze wzrostem przeładunków i rozwojem, nasz port będzie rozpoznawalny nie tylko dla elblążan.
Po krótkim wprowadzeniu, w dalszej części wykładu profesor zaprezentował zgromadzonym historię portu od momentu zakończenia II wojny światowej, po dzień dzisiejszy. W trakcie prelekcji opowiedział również o wydarzeniach, które miały wpływ na stopniowy spadek jego znaczenia, aż do prawie całkowitego zaniku ruch w porcie. Po drodze omówił też próby reaktywacji tak w czasach PRL, jak i po 1989 roku. Bardzo ciekawie opowiedział również o łamaniu barier administracyjnych, które przyczyniły się do ponownego ustanowienia w Elblągu Portu Morskiego. Wspominał, że duża determinacja ówczesnego prezydenta miasta Józefa Gburzyńskiego, w głównej mierze przyczyniła się do powstania instytucji i urzędów, które są dziś niezbędne do obsługi ruchu w porcie.
Prelekcję zakończył krótki wykład, który wskazał możliwe kierunki rozwoju elbląskiego portu oraz ograniczenia, na które jest skazany z racji położenia i sytuacji politycznej. W opinii profesora port powinien pełnić dwie role: satelickiego portu dla Gdyni oraz obsługi żeglugi do Bałtijska i Kaliningradu.
W dalszej części swoje pytania zadawała zgromadzona publiczność. Zdecydowanie dominowały te o przekop Mierzei Wiślanej. Po krótkim omówieniu zasadności budowy kanału oraz ewentualnych przeszkód politycznych, profesor podsumował całość krótkim zdaniem: - Jestem przekonany, że przekop zostanie zrealizowany, ale nie jestem w stanie powiedzieć kiedy.
Źródło: własne
Relacja Dziennika Elbląskiego: tutaj
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz